RUG SOLID Logo
Search
Alle stories
Modeindustriens bagside

Modeindustriens bagside

Tina Steneman — Læsetid: 3 min.

Modeindustriens bagside

Da jeg var barn i 70’erne var det en årlig begivenhed (medmindre man ikke voksede fra det på en sæson), når der skulle købes en ny vinterfrakke og nye vinterstøvler. Det var en investering, og det var vigtigt, at man fik gjort det rette køb. 

Derfor var det også utrolig vigtigt at udforske alle butikker man kendte, så man var sikker på, at man kom hjem med det bedste køb. Jeg husker sågar et efterår, hvor der var en sådan højtidelighed omkring et køb af et par vinterstøvler, at de om aftenen, da jeg skulle i seng, blev stillet på en stol ved siden af, så jeg kunne kigge på dem, indtil jeg faldt i søvn.

I dag er der en helt anden indstilling til køb af tøj og sko. Mange af os elsker at få et nyt stykke tøj eller et par nye sko. Siden årtusindeskiftet, er tøjproduktion vokset til det dobbelte. Den tendens forventer man fortsætter frem til 2030. Vi køber mere og mere tøj.

Tøj er blevet meget billigere, og det har derfor givet os muligheden for et højere forbrug. Dermed har det heller ikke gjort det så vigtigt, om vi bruger tøjet eller ej, for så smider vi det bare i containeren til genbrug. Det har jo ikke kostet så meget.

Desværre har det høje forbrug en bagside, som vi helst ikke taler om.

Det er langt fra alt tøj, der kan bruges til genbrug, og dermed ryger 2/3 dele eller ca. 90.000 ton direkte ud med det øvrige skrald – alene i Danmark!

Tekstilproduktion er globalt den fjerde største kilde til forurening! Lige efter opvarmning af huse, transport og elektricitet. Modeindustriens CO2 udledning er større end skibs- og lufttrafik tilsammen.

At vi i RUG SOLID kan bruge tekstilaffald til produktion af tæpper, hjælper selvfølgelig på at udnytte ressourcer. Men selvom hvert et hus i HELE verden købte 4 store bomuldstæpper årligt, ville vi ikke kunne nå at genbruge det tekstilaffald vi producerer, på bare ét år.

Det betyder at som forbruger er vi nødt til at begynde at tænke anderledes, så vi tvinger tøjproducenterne til at tage ansvar. Money makes the world go around, og det du køber bliver verden til.

Som forbruger har du en stemme og dermed magt, og næste gang du køber et stykke tøj, så tænk evt. over hvad du støtter med dit valg. Og om du virkelig har brug for det. For selvom du har råd til at smide det ud, er det ikke sikkert klimaet har råd til at producere mere af det. En god måde at mindske sit forbrug er ved at sige; “Hver gang jeg køber et stykke tøj, skal jeg smide et andet stykke ud”. Det har hjulpet mig med mine beslutninger, da mine valg så vil have konsekvenser.

Tiden hvor vi som forbrugere kunne forlade os på, at virksomhederne ville tage de rette beslutninger for klimaet og mennesker er løbet fra os. I dag er firmaer mere en nogensinde før drevet af kolde tal og ikke bløde værdier.

Det er derfor nu vigtigere end nogensinde før, at vi som individer forholder os til, hvad vi gerne vil have at verden bliver til. Det du køber er hvad verden bliver.

Kommentarer

Vær den første til at kommentere

Skriv en kommentar